200 mijls Solo 2006

ingeschreven:             87

gestart:                        69

gefinished:                  61
Dit jaar was er in tegenstelling met de andere jaren slechts twee routes mogelijk. Een over de Noordzee (route 1) en een route die zich geheel op het binnenwater, als je het Marker- en IJsselmeer zo mag noemen, afspeelde (route 4.

Tot het laatste moment werd er nog in de haven van Muiden gesleuteld aan de boten om zo optimaal mogelijk aan de start te verschijnen.

Voorafgaand aan het palaver bij "Ome Ko" werd de maag gevuld bij de lokale chinees, die uitstekend is, of bij Graaf Floris V van Muiden.

Er moest worden gestart op Woensdag tussen 07.00 uur en 10.00 uur.
Hoewel iedereen al vroeg in de weer was,  bleek er om 06.00 uur nog weinig wind te staan en de verkeer-informatie op de weg gaven meldingen over dichte mist op de weg. Ook in de haven van Muiden zagen we de mistflarden al drijven.
Rond 08.00 uur wilden een aantal toch wel weg uit de haven en vertrok ook ik richting startboei, waar nog geen 100 mtr. zicht was. Er was echter geen mistmelding door de Centrale Meldpost IJsselmeer, zodat er gewoon gestart mocht worden.
Zo rond 09.00 vond ik dat er maar eens gestart moest gaan worden en maakte me klaar, zodat ik om 09.07 uur de startboei M1 passeerde.

Ook dit jaar was de wind bij de start weer uit een zuidenlijke richting, t.w. ZW. Direct gingen op de meeste boten dus de spinnakers omhoog. Door de mist zat er dit jaar meer verschil in starttijd tussen de schepen, waardoor er zich niet direct een lang lint vormde.
Bij de meeste boten ging de spinnaker er bij het Paard van Marken weer af en ging de Spi er na het passeren van de MN1GZ2 weer op en kwamen de boten een beetje in een lange lijn te liggen.

Doordat het hele boeiensysteem dit jaar was veranderd, veel boeien zijn opgenomen, waren ook de boeien die moesten worden gepasseerd veelal anders dan de andere jaren.
Zo was het niet meer de NEK boei, maar was het de boei Sport E die in de buurt van Hoorn moest worden gerond.
Een sportboei, dus een boei zonder verlichting, dit zou e.v.t. zeilers tijdens de nachtelijke uren nog weleens tot zoeken kunnen brengen, zoals voorheen met de V15 bij Medemblick gebeurde.

Inmiddels was er wat meer wind gekomen en ging het na het ronden van de SportE naar de OVD3. Door de wat aangewakkerde wind liep het bij een aantal schepen toch wat stroever en duurde het soms wat langer voordat de Spinaker stond of dat de Spinaker werd weggenomen. Ook zag je dat er inplaats van een gijp een storm-rondje werd gemaakt, waarbij de boel natuurlijk veel makkelijker te controleren is.

Je zag schepen via de oude ingang van het Oostvaardersdiep naar de sluis gaan, maar je zag ook schepen via de nieuwe ingang naar de sluis gaan. Deze moesten wat meer op het in- en uitgaande beroepsverkeer letten.
Ook ginger er een aantal richting Amsterdam, dit waren degene die voor route 1 hadden gekozen.

Ook ik had in eerste instantie route 1 in gedachten. Maar gezien het vroege tijdsstip dat er vanuit IJmuiden vertrokken moest worden, zo rond 3 uur 's nachts,  en het het feit dat toen we uit Muiden weggingen er zoveel mist was. Op zee was de kans op mist natuurlijk zeer groot, heb ik uiteindelijk toch maar voor route 4 gekozen.

Als gebruikelijk lagen er hoofdzakelijk deelnemers van de 200 mijls Solo in de Sluis. Het leek wel of de sluiswachters er rekening mee hielden, want het was binnenvaren en gelijk gingen de deuren dicht en werd er geschut. Een geweldige service.

Zoals gezegd, voor mij was de was de keuze op het binnenwater gevallen, dat hield in dat ik nu naar de NM2 in de aanloop naar Lemmer moest, vandaar ging het naar de KG bij Enkhuizen. Hier werd eerst maar eens even gerust en werd het anker uitgegooid in de kom bij de Compagnieshaven. Hier lagen al diverse deelnemers aan de 200 mijls Solo.
Hier onstond het eerste kleine probleempje. Ik heb standaard een Fortress FX-11 anker met modderklauwen. Nou, die wilden in de modder van de Compagnieshaven niet pakken. Na 4 maal te vergeefs te hebben geprobeerd te ankeren, maar het zware Britany anker te voorschijn gehaald en wonder boven wonder, het lukte gelijk de 1e keer om te ankeren. Vervolgens het ankeralarm op de GPS ingesteld en heerlijk geslapen.

De volgende morgen ben ik eigenlijk te laat uit Enkhuizen vertrokken en dat zou me later opbreken.
Eerst weer even naar de KG bij Enkhuizen en van daar ging het naar de VF8 bij Kornwerderzand. Ik had berekend dat om het tij bij Den Helder weer direct mee te pikken, moest ik om ca 18.00 uur bij Den Helder zijn en moest ik ca 14.30 bij de BO2 zijn. Doordat ik geen reserve had ingebouwd, stom natuurlijk, was ik te laat bij de BO2 en doordat er in de Dove Balg gekruisd moest worden, waar ik niet op had gerekend met een ZW wind, liep mijn planning niet goed en was ik pas om 18.35 uur bij de T12. Hier maakte ik wederom een stomme fout, door door te zeilen naar Den Helder.
Met de op dat moment waaiende wind ging dat prima, maar toen we echt aan de oversteek wilden beginnen, zakte de wind volledig in en werden mijn boot en ik een speelbal van het tij.

Met de overblijvende wind kon ik net de stroom doodvaren en zo heel, maar dan ook heel langzaam naar de oever bij Den Helder komen. Ik heb 3x de veerboot naar Texel voorbij zien komen. Die schipper zal wel gedacht hebben, waarom start die gozer zijn motor niet. Maar ja, 200 myls Solo, hè.

Toen uiteindelijk er weer een beetje wind kwam kon ik eindelijk de MH4 aan lopen en daarna de zeilen laten zakken en en de motor starten. Een stukje waar je normaal gesproken zo'n drie kwartier tot een uurtje over doet, werd nu een lijdensweg van ca 3 uur.
Dat ik niet in Oude Schild ben gestopt zal wel hebben gelegen aan het feit dat ze in Oude Schild niet van die lekkere Nassi hadden als bij de KMJC in Den Helder.
In Den Helder werden we verwelkomt door Henk, die ons direct na ons een plaatsje te hebben gewezen, vroeg of we nog wilden eten, want dan hield hij de keuken nog even open.Nou, dat lieten we ons geen twee keer zeggen.
Na even de mond te hebben gespoeld, hebben we genoten van een heerlijke Nassi maaltijd en daar zaten van die kleine visjes bij en die moeten natuurlijk zwemmen.
En zo was het tegen twaalf uur, dat Henjo Ruiter en ik onze kooien op zochten en volgens mij hebben we geprobeerd om al die steigers door te zagen.

De volgende morgen, was Henjo Ruiter de eerste die de haven verliet om richting Den Oever te gaan. Op korte afstand ben ik hem gevolgd en spoelden we met zo'n 2 kts stroom mee en een aardig windje naar Den Oever.
Henjo had helaas de pech, dat later op het IJsselmeer zijn mast brak en hij de wedstrijd moest staken.

Vanaf Den Oever ging het via de WV11, tjonge wat ligt die boei een eind vanaf Den Oever, naar de UK14 bij Urk, waar we met veel deelnemers bijna tegelijk de boei moesten ronden en vandaar ging het weer naar de WP6 bij Medemblick. Ook dit was weer een plaats waar werd gerust.

´s Morgens hoorde ik al zo rond 5 uur gestommel rond de andere boten en werd er zeer vroeg vertrokken. Mijn wekker liep af om een uur of zes en na heerlijk te hebben ontbeten passeerde ik om 07.49 uur wederom de WP6 en kon het in de richting van de VFA bij Hindelopen gaan.
Gelukkig hadden we geen last van de werkzaamheden i.v.m. de gasleiding die werd gelegd tussen Medemblick en Workum. Vanaf de VFA ging het naar de Sport D, die direct onder de dijk bij Lelystad ligt, maar er moest nog wel even opgelet worden voor het Vrouwezand bij Stavoren.

Bij de sluis aangekomen staat het licht al op groen en kan ik zo door naar binnen, waarna er nog 1 boot naar binnen komt en direct worden we weer geschut. Binnen de kortste keren zijn we weer op weg via de jachten uitgang van het Oostvaardersdiep.
Centrale Meldpost IJsselmeer geeft een windverwachting van 3-4, actueel 4 in Lelystad, met de verwachting toenemend tot 4-5 Bft.
Even de juiste positie innemen en dan de OVD3 passeren. Na dat de OVD3 ca 300m is gepaseerd slaat de pech weer toe, doordat de wind er volledig uitzakt. Centrale Meldpost IJsselmeer houdt het nog steeds op de melding als boven.
Doordat ik slechts 2 kts wind op de meter heb, besluit ik de Centrale Meldpost eens te bellen, hier blijkt dat de wind daar echter ook slechts 2Bft is, ondanks de melding van 4.

Met zo weinig wind duurt de oversteek van OVD3 bij Lelystad naar de SportE bij Hoorn erg lang. Het inmiddels aardig donker geworden en er is een waarschuwing voor regen met eventueel onweer. Nu zit ik daar niet zo op te wachten, maar doordat ik toch al zoveel tijd heb verloren op het wad en nu weer naar de SportE toe, besluit ik om vannacht door te zeilen. Even voor het ronden van de SportE neemt de wind weer toe en gaat het lekker richting de MN1GZ2.

Het werd een prachtige nacht. Boven het Markermeer wolkenloos, zodat ik een prachtige sterrenhemel boven me had, waarin veel vallende sterren te zien waren.
Rondom was er echter zware bewolking en het was prachtig om te zien, dat boven deze bewolking DONAR alle moeite deed om zijn bliksemflitsen te laten schieten. Een geweldig gezicht rondom die flitsen en dan zelf onder een prachtige sterrenhemel zeilen en geen drupje regen gehad.

Om 05.15 uur was ik de finishboei gepasseerd en terwijl ik mijn anker naast de aanlop van de haven van Muiden uitgooide, zag ik dat diverse andere deelnemers ook de 's nacht waren door gevaren.
Na een paar uurtjes te hebben geslapen, weer anker op en de bescheiden ingeleverd bij het finishschip van Andries Honing, de schipper van het skutsje Lutgerdina Smeltekop.

Een geweldige tocht was weer ten einde.
Bij het inleveren kwam het toch weer tot het bekende praatje pot en het was dat er een boot tussenuit moest, maar anders . . . . . . .

Jan, Bob, Marco (de Luyendijkjes) en Andries Honing, van het opname- en finishschip, wederom bedankt voor deze geweldig tocht.

Hopelijk tot volgend jaar.

Voor verdere informatie, een volledige uitslagenlijst en de exacte passagetijden van alle deelnemers klik op onderstaande link.