200 mijls Solo 2001

ingeschreven:            68

gestart:                        61

gefinished:                  51
Het palaver was nu op dinsdagavond om 20.30 uur, dit in tegenstelling tot de voorgaande jaaren waar het palaver altijd direct voorafgaande aan de start op woensdagmorgen was.
Nu kon er dus gestart worden op woensdagmorgen tussen 07.00 en 10.00 uur. Dit is een hele verbetering, men kan nog even de laatste dingen aan de boot doen.
Bovendien als je pech had dat je achter in de box lag, moest je maar afwachten wanneer je weg kon en je kunt de eventuele wijzigingen invoeren in de GPS systeem.
Zeker nu er problemen zijn ontstaan omdat er bij Breezanddijk wordt geschoten met brisantgranaten. Hierdoor is een op het laatste moment gewijzigde route uitgegeven, een nieuwe route 3, die voor alle deelnemers geldt.

Vanwege de goede wind is het een drukte van belang bij het douchen en op de steigers. Bijna iedereen wil vroeg starten en zien we de boten zich voor de M1 klaarmaken om een voordewindse start te maken. De meeste probeerden dat natuurlijk direkt onder spinnaker te doen.

Voor mij was het 07.37 uur toen ik onder Spi de startlijn bij de M1 over ging en was de 200 myls 2001 begonnen.
Met een lekkere zzw wind ging het onder spinnaker richting het Paard van Marken en vervolgens naar de MN1GZ2, die om 09.26 uur werd gerond.

Na het ronden moest van het paard moest de Spi eraf en na het ronden van de MN1GZ2 werd de Genua 1 gewisseld voor de Genua 2.
Onder Grootzeil en Genua 2 ging het dus richting de NEK bij Hoorn. Deze boei werd om 10.51 uur gerond zamen met de Zeeraaf van Hans de Greeff en met dezelfde zeilvoering ging het samen met de Zeeraaf en de Rubato van Govert Riksen, die nogal wat problemen had met het naar beneden krijgen van de Spinnaker. Govert kon geen snelheid krijgen omdat de Spi was losgeschoten en als een vlag aan de mast wapperde, naar de OVD3, die om 12.37 uur werd gerond.
Govert had nog steeds problemen met zijn spinnaker. Dus hebben we de boten maar aan de remming gelegd en zijn we met een paar man bezig geweest om Govert in de mast te krijgen, zo'n 100 kg schoon aan de haak. Het bleek namelijk dat de Spi zich helemaal in zijn rolgenua had gedraaid en dat duurde wel even voordat dat geklaard was.
Een uur later dan geplanned ging ik met o.a. de Rubato en de Mira van Bauke de Jager door de sluis. Maar een medezeiler was weer geholpen.

Na de sluis gaat het naar EZ27, de startboei voor dit stuk van het parcours. Van hier moeten we naar Mememblick waar de V15 moet worden gerond, deze boei wordt om 18.54 uur gerond, op het stuk naar de V15 toe komt de Gambiet van Gert Vink me met iets te veel tuig voorbij, waardoor hij een enorme bruisende snor produceert. Ook de de Skua van Ad Beringen worstelt zich naar de V15.

Van de V15 gaat het naar de UK16 bij Urk, waar ik om 22.16 de boei passeer en het tijd vind om wat slaap te pakken. Even later komt ook de Mira van Bauke de Jager binnen lopen. Samen besluiten we om nog even wat in de stad te gaan eten. Dat werd welliswaar snackbar, maar het smaakte er niet minder om.

Omdat er de volgende morgen nog steeds een stevige wind staat gaat het met de Genua 2 en het Grootzeil naar de SportB die om 12.18 uur wordt gerond. Even voor het ronden van de boei blijkt inderdaad de Landmacht aan het schieten te zijn, getuige de vele knallen die vanaf Breezanddijk kwamen. Inmiddels is de wind weer verder toegenomen en moet het 1e rif erbij worden gezet. Van de SportB gaat het naar de LC6VZ1, die om 12.18 uur werd gerond. Van hier gaan we naar de H2W1, waar we om 15.42 uur langs gaan. De wind is weer wat afgenomen, dus kan het rif er weer uit en zo varen we naar de EZ1KG2 bij Enkhuizen. Deze boei rond ik om 18.51 uur en wordt het weer tijd om de inwendige mens te verzorgen en wat rust te pakken.
Omdat ik nog niet heb geankerd, gaat om 19.37 uur het anker overboord in de kom van de Compagnieshaven, waar reeds een 6 tal andere 200 myls zeilers voor anker liggen, waaronder 2 waarscheepjes als een siamese tweeling.

De volgende morgen is het prachtig weer en om 08.20 uur zijn we weer bij de EZ1KG2 en gaan we weer onder grootzeil en genua 2 naar de LC6VZ1, welke om 09.40 uur wordt gerond. Ik heb er nu 163 mijl opzitten.
Van de LC6VZ1 gaan we naar EZ27 ten noorden van de sluis bij Lelystad, onze laatste boei op het IJsselmeer, die om 14.44 uur wordt gepasseerd. Nu gaan we naar de sluis om het traject te vervolgen op het Markermeer.

Na de sluis te zijn gepasseerd, gaat de Genua 1 er weer op en vaar ik om 16.36 uur langs de OVD3 om vandaar naar de PH te gaan, die om 18.45 uur wordt gerond. Nu moet het terug naar de NEK bij Hoorn, die om 21.24 uur wordt gerond. Het is prachtig zeilweer en ik had geplanned om in Hoorn te stoppen, maar het is zulk prachtig weer, prachtige wolkenpartijen met een heerlijk maantje, dat ik besluit lekker door te zeilen. Morgen kan het wel weer heel anders zijn.
De volgende boei op mijn lijstje is de MN1GZ2 bij Volendam, die om 23.02 uur wordt gerond en om 01.02 vaar ik langs de BVK en ga dan lekker een tukkie doen aan de passanten steiger van de Block van Kuffler.

De volgende morgen blijken hier ook de True Blue van Barend Peters en de Janet van Iddo Schenk, 2 Jaguar 22's te hebben aangelegd. Gezamenlijk varen we de volgende morgen op het gemak naar de Finish, want dat is nog slechts 8 mijl.
De finishlijn wordt door mij om 13.39 uur gepasseerd en een geweldige tocht zit er weer op. Het weer was zoals Jan Luyendijk had beloofd. Prachtig.!!

De 200 myls Solo 2001 was voor mij weer ten einde.

Klik voor uitvoerige informatie op de onderstaand logo.