200 mijls Solo 2000

ingeschreven:            55

gestart:                       48

gefinished:                 32
Het palaver was op woensdagmorgen om 08.30 uur, waarna er een half uur na het sluiten van het palaver zou worden gestart.
Dus aan het eind van het palaver iedereen snel naar zijn boot terug en zo snel mogelijk naar het startschip.

De startlijn was de denkbeeldige lijn die lag tussen het startschip en de M1. Die lijn passeerde ik om 10.10 uur en was mijn 200mijls Solo 1999 begonnen.
Met een heerlijk windje uit het ZW startte ik onder vol tuig, dus Genua 1 en het Grootzeil.
Exact om 10.00 uur passeerde ik de startlijn.
Om 11.30 uur passeerde ik het Paard van Marken en om 11.56 uur werd de MN1GZ2 bij Volendam gerond.
Nu was het tijd om de spinnaker te zetten en ging het onder Spi in richting van de Nek bij Hoorn, die om 13.11 uur werd gerond
we gaan nu naar de OVD3, die om 15.04 wordt gerond.
We gaan nu de sluis door en via de EZ27 gaat het naar de WV8 bij Den Oever. De wind staat nog redelijk gunstig, zodat de spinnaker direct na de EZ27 weer wordt gezet.
Al reachend gaat het in de richting van de WV8. Ter hoogte van het visserijgebied bij Medemblik gaat de spinnaker weer naar beneden en gaan we onder Genua 1 verder naar de WV8.
Inmiddels is het 21.42 uur en gaan we ons gereed maken om de nacht door te brengen in Den Oever.
Ik heb gekozen voor Route nr. 4, zodat ik eerst richting Urk ga.

De volgende morgen 28 sept. passeer ik om 09.01 uur weer de WV8 en is de 2e dag van deze tocht weer begonnen. Omdat de wind meer is aangetrokken wordt de Genua 2 gezet, wat al spoedig gevolgd wordt door het zetten van het 1e rif in het Grootzeil.
Tijdens de tocht van de WV8 naar de UK16 krijg ik veel water over. Een paar mijl voor de UK16 krijg ik in de gaten dat de boot een beetje vreemd reageert. Trager dan normaal en het lijkt net of het gangboord dieper in het water ligt dan normaal.
Bij controle in de boot blijkt er ongeveer een 30 cm water in de boot te staan en drijven mijn schoenen en diverse andere zaken door de boot.
Ik kan so snel niet ontdekken waar het water vandaan komt. Dus zo snel mogelijk kijken of er nog meer water binnen komt. Het water lijkt niet zo snel te stijgen, dus vaar ik door richting Urk.
Om 13.45 uur wordt de UK16 gerond en is het tijd om in Urk aan te leggen en de lekkage nader te onderzoeken. Aan de kade in Urk waar het om deze tijd nog erg rustig is, kan ik op mijn gemak de boel onderzoeken.
Na het leegpompen van de boot, komt er schijnbaar geen water binnen. Dus eerst de boel maar eens goed droogmaken.
Echt alles was nat. Alle spullen in de bankkisten, zoals electra kabels, een electrisch kacheltje, lampen, kleding en veel eten, dat in kartonnen verpakking zat, zoals rijst, macroni e.d. Gelukkig zat er nog veel kleding in een waterdichte tas, zodat ik geen kou hoefde te lijden.
Ook nu blijkt de boel droog te blijven. Na enig zoeken blijkt de oorzaak te liggen in een verdwenen luikrubber. Deze vind ik uiteindelijk tussen de kussens, doordat ik er achter kwam dat ook alle kussens in de voorcabine totaal doorweekt waren en ook de bankkisten daar vol stonden met water.
Het luikrubber moet zijn losgekomen toen ik de spinnaker via het luik naar binnen heb gehaald. Tegenwoordig doe ik dat gewoon via de kajuitingang wat uiteindelijk ook eenvoudiger is en er bestaat minder kans dat je water binnen krijgt.
Door de hoge golven en de hoeveelheid water die over de boot spoelde is dus via het ontbrekende rubber veel water binnen gekomen. Ik weet ook niet wanneer dat rubber is verdwenen, maar waarschijnlijk bij het binnenhalen van de spinnaker in Den Oever, want de vorige avond heb ik niets van overdreven vochtigheid gemerkt.

De volgende morgen lijkt de wind me weer gunstig gezind en om 07.30 uur ga ik weer onder spinnaker langs de UK16. We zijn opweg naar de LC6VZ1, die om 10.39 uur wordt gepasseerd. De volgende boei is de H2W1 bij Hindeloopen.
Om die te bezeilen moet de spinnaker er weer af en gaan we met de Genua 1 richting Hindeloopen, waar de H2W1 om 12.15 uur wordt gerond.
Van hier gaat het nu richting V15 bij Medemblik. Van Medemblik gaat het naar de SportB, die om 18.10 wordt gerond. Omdat ik toch wat tijd heb verloren in Urk besluit ik door te varen naar Enkhuizen, waar om 01.10 uur de EZ1KG2 wordt gerond.
Het gaat nu naar de Compagnieshaven en omdat ik nog niet geankerd heb besluit ik in de havenkom voor anker te gaan. Het wordt een heerlijk rustige nacht.
Om 09.00 uur lig ik weer in de sluis en om 09.47 uur rond ik de KG27 en ben ik weer op weg naar de OVD3 bij Lelystad.
Bij de KG27 liggen een paar grotere schepen voor anker en wachten rustig op wat meer wind.

Vanaf de OVD3 gaat het weer terug naar de Nek bij Hoorn, die om 14.29 uur wordt gerond.
Dan gaat het naar de MN1GZ2, wordt om 16.05 uur gerond. Nu kan de spinnaker weer omhoog en dan gaat het via de BVK bij Block van Kuffler, gerond om 18.05 uur, waar de spinnaker weer naar beneden gaat, naar de PH bij Pampushaven die om 19.10 uur wordt gepasseerd.
Nu het laatste stukje nog van de PH naar de finishboei de M1. De finishlijn wordt gepasseerd om 20.33 uur.
Een prachtige tocht is weer ten einde.
Klik voor uitvoerige informatie op de onderstaand logo.