200 mijls Solo 2009

ingeschreven:             87

gestart:                        81

gefinished:                  75

Op dinsdag 22 september, na nog even een voorraad Nassi met Babi Pangang van de Chinees te hebben meegenomen, voor momenten dat er geen tijd was om wat klaar te maken, vanuit Almere-Haven vertrokken richting Muiden.
Buiten gekomen bleek het stevig te waaien en omdat de windmeter defect is, moet ik de wind zo een beetje inschatten, maar ik denk dat het toch al gauw ruim 20 kts waait. Als ik onder de Hollandsche Brug door ben, trekt de wind nog wat meer aan en zitten er behoorlijke windstoten tussen.
Ondanks de wind die er nu staat is de wind verwachting voor de 200 mijls Solo slecht. Met name naar het weekend toe wordt er 3 tot 4 kts wind verwacht en dat is dan 0 tot 1 Bft..

In Muiden aangekomen liggen er al veel schepen in de haven van de Stichtingshaven. Ook aan de andere kant van de vaargeul naar Muiden zie ik diverse Solo-vlaggen.
Bij de haven gekomen wordt mij door een nieuwe havenmeester een plek toegewezen. Deze havenmeester is volgens mij havenmeester op Terschelling geweest, want stapelen dat die man kan. Elk plekje werd benut.

Na vele handen te hebben geschud van oude bekenden en nieuwe deelnemers werd er nog even door de organisatie een controle uitgevoerd op het aan boord hebben van de dingen die op de veiligheidslijst stonden aangegeven.
Bij de fa. Kniest had ik al vernomen dat er veel deelnemers nog even wat dingen kwamen halen voor de 200mijls Solo, zoals vuurwerk, verbandtrommels, pluggen en 1-wimpels. Fa. Kniest was de organisatie van de 200 mijls Solo dankbaar.

Na wat te hebben gegeten in een uitstekend Bistro restaurant, werden we om 20.30 uur bij cafe Ome Ko verwacht voor het palaver en het overhandigen van de bescheiden voor de wedstrijd.
Na woorden van Martin Selles, Henk Bulthuis en Mark Wilbrink werd begonnen met het uitreiken van de bescheiden voor de wedstrijd.
Dit uitreiken van de bescheiden werd in tegenstelling tot de voorgaande jaren in volgorde van handicap gedaan. Een nogal rommelig en rumoerig geheel werd het. Ook al omdat de nummers die werden opgenoemd niet overeen kwamen met de nummering op de website.
Wat mij betreft mag het volgend jaar weer op alfabetische volgorde gebeuren, dan weet je tenminste ongeveer wanneer je aan de beurt bent.
Helaas was Frits Bartels niet aanwezig zodat we het zonder zijn weersvoorspelling moesten doen en na het spoelen van de kelen werd de boot weer opgezocht en de boel klaargemaakt voor het vertrek.

Ik had van tevoren geplanned om route 1 te kiezen, dus de route over de Noordzee, want dan kun je natuurlijk veel stroom mee hebben, zowel op de Noordzee als op het Wad en dat kan dan al gauw zo'n 2 uur zeiltijd schelen. Een nadeel was natuurlijk dat je tijdens de uren dat er wind was een aantal uren moest moteren door het Noordzeekanaal.
Tijdens het palaver was er gezegd dat het rusttijden besluit was gewijzigd en ik heb me achteraf daardoor (stom natuurlijk) op het verkeerde been laten zetten, omdat ik dacht dat ik daardoor te laat zou moeten vertrekken uit IJmuiden. Dit is natuurlijk niet zo, want deze rusttijd hoef je natuurlijk, als je laat in IJmuiden aankomt, niet als rustperiode te gebruiken.
Ik had dus inmiddels, ondanks dat er in route 3 meer tegenwindse mijlen zaten, gekozen voor route 3, omdat ik het niet zag zitten om bij route 2 of 4 op te boksen met stroom tegen wind.

Omdat de verwachting is dat er met name in tegen het weekeinde weinig wind zal zijn besluiten velen om al direct om 07.00 uur te vertrekken, zo ook ik.
Woensdagmorgen liep om kwart voor 6 de wekker af. Snel even  douchen, want je weet niet wanner je er weer aan toekomt. Ontbijten en dan klaar maken voor vertrek. Op een aantal boten is het echter nog opvallend rustig, maar zo rond 6.45 uur komt er toch aardig leven in de brouwerij en zie je plotseling overal mensen die met de zeilen bezig zijn en even later beginnen de eerste boten zich los te werken.

Als ik vrij ben kan ook ik naar de startplaats en om 07.07 uur passeer ik de startboei M1 en is de 14e 200myls Solo voor mij begonnen. Met een lekker windje gaat het rustig in de richting het Paard van Marken en vervolgens naar de MN1-GZ2 bij Volendam.
Doordat ik zonder spinaker vaar wordt ik onderweg door diverse boten, die wel met spinaker varen, voorbij gevaren, toch gaat het redelijk en zit ik te genieten. Diverse boten hebben problemen met hun spinaker doordat de wind toch weer wat toeneemt. Sommige die dat wisten en een snellere boot hebben, hebben hierop gewacht en zijn daarom pas tegen 10.00 uur vertrokken uit Muiden.
Omdat de wind is toegenomen zie je diverse boten bij de Sport E toch wat problemen hebben en een enkeling vaart een heel end de Sport E voorbij. Het ronden van de Sport E gaat zonder problemen en lig ik vervolgens een heel stuk voor op die andere boten.

Een 1,5 mijl voor de OVD3, bij Lelystad komt er een RIB langs, met fotograaf en hond, van waaruit diverse foto's worden genomen en vervolgens komt hij nog even langs om een stressballetje aan boord te gooien, met daarop www.pictureweb.nl, de site waarop de foto's te bewonderen zijn.
Ik zie veel boten richting Amsterdam gaan, dus route 1 blijkt weer veruit favoriet te zijn.
Na het ronden van de OVD3 om 13.31 uur gaat het richting sluis en heb ik over het 1e deel 6.26 uur gedaan. De sluis is op een enkele boot na gevuld met Solo vlaggen.

De start van het volgende rak is bij de EZ13, welke om 15.03 uur wordt gepasseerd. Van hier gaat het naar de EZD bij Urk, welke boei om 16.04 uur wordt gepasseerd. Vandaar gaat het naar de WV12 bij Den Oever. Dit stuk is niet geheel bezeild en halverwege maak ik een klap en loopt Lia Captein, die wat hoger kan zeilen met haar Etap30i, Zara, mij voorbij. Ook Kees Vos met het Waarschip 725, met de wonderlijke naam HoutNsteen, blijkt ineens veel hoger te kunnen lopen, maar later blijkt hij toch weer onder me te zitten. Nog even een stukje doorzeilen en dan een klap naar de WV12. Veel boten komen bijna parrallel aan de kust naar de WV12, die kunnen dus veel meer hoogte maken, maar ook is de wind inmiddels wat geruimd, maar ook weer wat afgenomen en misschien hebben zij die windshift eerder opgepikt.
Om 21.35 uur rond ik de WV12 en gaat het met ruime wind richting de WP6 bij Medemblik. Ik zie een aantal boten bij me in de buurt, maar kan door de duisternis niet meer herkennen wie het zijn. Een van de schepen die ik voorbij loop blijkt de navigatie verlichting te hebben uitgeschakeld en het ankerlicht (LED verlichting) te hebben aan gezet, om zo energie te sparen. Dat is even een rare gewaarwording, maar later blijken meerdere boten dat te doen. In een later gevoerd gesprek vertelde hij me dat als een schip hem tegemoet komt doet hij zijn navigatieverlichting weer even aan.
Om 23.10 uur passeer ik de WP6 en vaar door naar de KG bij Enkhuizen. De meeste boten gaan echter richting Medemblik. Ik zie diverse lichtjes die kant opgaan.
Zij die naar Medemblik gingen maakten een betere keus, want terwijl ik met Vitalis, van Henk van den Heuvel, doorvaar naar Enkhuizen valt de wind bijna weg en rond ik om 02.59 uur de KG.
Nu is het zeilen opruimen en een ankerplaats zoeken in de kom bij de Compagnies haven. Hier liggen al enkele 200 myls Solo zeilers voor anker, maar er is nog plek genoeg. Om 03.30 uur lig ik achter het anker en kan ik van een beetje slaap genieten.
Op de 1e zeildag werd er 83 mijl gezeild en was ik zo'n 22 uur en 14 minuten onderweg.

Om 08.30 uur liep de wekker af en na een lekker ontbijt en wat sterke koffie kunnen we er weer tegen. Om 09.38 uur gaat het anker weer uit het water en zijn we weer op weg naar de KG, waar het volgende deel van deze 200myls Solo begint.
Plotseling een hoop gekraak in de stuurautomaat en wil deze niet meer in- en uitschuiven. Dat wordt dus de rest met de hand sturen.
Om 09.58 uur wordt de KG weer gepasseerd en ga ik op weg naar de Sport B, zo'n beetje in het midden van de afsluitdijk. Om 13.26 uur rond ik deze boei en de volgende boei is de H2W1 bij Hindelopen, die om 14.38 uur wordt gerond. De volgende boei is de LC5. Plotseling zie ik voor me 2 kleine boeien en weet ik dat ik een fout heb gemaakt, het zijn n.l. de LC7 en LC8, heb ik dus niet goed geteld en moet nu een stuk tegen de wind in terug. Hierdoor verlies ik natuurlijk aardig wat tijd en de eerste 2 boten gaan me al voorbij. Na het, nu dus, ronden van de LC5, weer snel op weg naar de UK14. Van veraf zie ik al de zandwinning waarvoor wordt gewaarschuwd. Na nog even te zijn uitgeweken voor een hopperzuigertje, wordt om 18.47 uur ook deze boei gerond. Ik zie diverse boten stoppen in Urk. Maar ik wil nog wat verder, en de volgende boei is dan de WP6 bij Medemblik.
Inmiddels is de wind weer flink doorgezet en moet ik er stevig tegenaan. Plots zie ik in het donker ineens een boot dwars en even later gaat de Nimby, van Ed Bijnsdorp, voorlangs. Ter hoogte van de EZ-A zie ik hem nogmaals, hij gaat wat verder noordelijk en gaat misschien boven de Kreupel langs, terwijl ik nu richting de WP10 ga. Het is toch nog een aardig stuk kruisen naar de WP6.
Om 01.13 uur passeer ik de WP6 en kan ik weer een plek gaan zoeken om te slapen.
De 2e dag werd er 85 mijl gezeild en was ik 15 uur en 15 minuten onderweg.

Omdat het al laat is en in de haven iedereen al ligt te slapen, besluit ik maar weer te gaan ankeren en even later plonst het anker in het water. Even goed in z'n achteruit en aantrekken, de neus duik naar beneden, dus dat anker zit goed vast. Wat schets mijn verbazing als ik de volgende morgen wakker wordt en de boot die bij mij in de buurt lag, zie ik een paar honderd meter verder liggen. Ondanks dat ik het anker heb getest op houden, ben ik een paar honderd meter weggedreven. Onbegrijpellijk!!! En omdat er nagenoeg geen wind stond, had ik ook geen ankeralarm ingesteld.
Zo zie je maar weer als er iets fout gaat, gaan er vaak meer dingen fout.

Doordat ik lang heb door gevaren kan ik niet te vroeg vertrekken, omdat een rustperiode minimaal 6 uur moet duren.Na een lekkere bak koffie en een ontbijtje en na het klaar maken van de lunch voor vanmiddag leg ik nog wat te eten klaar voor onderweg. Nog even afwassen en dan gaat het anker op en ga ik richting de WP6, die ik om 08.07 uur passeer en 3e dag van de 200 myls Solo is begonnen.
Op naar de noordelijkste boei van deze route, de VF8 bij Kornwerd. Doordat de wind ruimt, is de VF8 niet meer bezeild en zie ik veel boten achter me richting de Friese kust gaan. De wind draaiing is bij mij nog niet zo erg, zodat ik nog redelijk in de richting van de boei kan varen en na slechts een kleine klap rond ik om 11.56 uur de VF8.
Vervolgens moeten we naar de EZ-A bij Enkhuizen, als ik die om 15.42 uur passeer zie ik achter me een andere 200myls Solo zeiler, die langzaam dichterbij komt. Het blijkt de ANDO van Herman Tieman te zijn. Enige tijd varen we naast elkaar, maar als Herman de Spi wat beter trimt loopt hij snel weg en passeert met grote voorsprong, op mij, de EZ-D, die ik om 17.57 uur passeer. Nu gaat het naar de laatste boei van deze route op het IJsselmeer. Ook deze boei is prima bezeild en om 18.47 uur passeer ik de Sport D.
Gauw de motor erbij en dan naar de sluis, waar ik uiteindelijk samen met Herman Tieman weer in de sluis kom te liggen.
Ik pak de 1e opening naar het IJsselmeer, tegelijk met een groot wedstrijdjacht. De ANDO vaart langs de jachthaven en heeft eigenlijk de beter route gekozen, omdat je daar wat rustiger vaart en je dan even voorbij de OVD3 naar buiten komt. Bovendien lig je gelijk op koers naar Hoorn.
Om 20.29 uur passeer ik de OVD3 en moet ik opkruisen naar de SportE bij Hoorn. Het grote wedstrijdjacht gaat richting de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen, terwijl ik zo scherp mogelijk in de richting van Hoorn vaar.

Op een gegeven moment zie ik een rood navigatielicht, dan zie ik een hele tijd niets en vervolgens zie ik dan een groen navigatielicht. Het blijkt het grote wedstrijdjacht te zijn, die achter me langs kruist en dus duidelijk een ondeugdelijke navigatie verlichting voert.
Eigenlijk levensgevaarlijk

Terwijl ik naar de SportE kruis zie ik twee boten snel dichterbij komen. Achteraf blijkt dat zij een betere wind hebben gehad dan ik en eigenlijk niet veel hebben hoeven kruisen. Om 01.48 uur passeer ik de SportE. Ik zie enkele lichten richting Hoorn gaan en een paar gaan er richting Volendam. Omdat er nog steeds heel weinig wind wordt verwacht in het weekeinde, vaar ik nog maar een stuk door en ga dus op weg naar de MN1-GZ2 bij Volendam.
Halverwege neemt de wind verder af en met zo'n 2 knopen ga ik richting Volendam. Het is echter een prachtige wolkenvrije nacht en al snel sluit ik de stuurautomaat, die al een tijdje defect is, toch maar aan en hoewel hij de richting niet meer corrigeert, ga ik languit op de bank liggen en geniet van een prachtig schouwspel van sterren en planeten. Zo af een toe zie ik een vallende ster en doe ik een wens voor een beetje meer wind. Maar het helpt niet.
En hoewel het inmiddels al 04.00 uur is zie ik een ander schip achterop komen. Er zijn dus meer van die dwazen, als ik.
Voor de dijk van Marken wemelt het van de ankerlichten. Het blijken allemaal 200 myls Solo zeilers te zijn.
Als ik om 04.25 uur de MN1GZ2 passeer en over de dijk heen kijk zie ik maar een enkele mast aan de andere kant van de dijk en besluit ik dus om in de Gouwzee te ankeren. Ook de andere boot gaat die kant op en al snel liggen beide boten achter hun anker en kunnen we genieten van een verdiende rust.
De 3e dag legde ik 76 mijl af en werd er 20 uur en 18 minuten gezeild.

Omdat ik steeds zo lang  had doorgezeild, kom ik in de problemen met de totale rusttijd van 27 uur. Om aan de 27 uur te komen moet ik de MN1-GZ2 passeeren na 14.18 uur. Natuurlijk ben ik al veel eerder wakker en als ik mijn kop naar buiten steek, zie ik dat de andere boot de Almare van Jaap Homan is.
Helaas heb ik niet de laatste exacte weersverwachting en besluit ik toch te vertrekken. Om 14.19 uur passeer ik de MN1-GZ2 weer en ga in de richting van het Paard van Marken, dan krimp de wind, moet ik veel vallen en moet ik kruisen naar het Paard van Marken. Als ik onder de dijk van Marken zit, zie ik bij steeds meer boten de snelheid teruglopen. Even later is het ook voor mij gebeurd en valt de wind geheel weg. In de verte zie ik boten gewoon rondjes draaien. Na enkele uren komt er weer wat wind en kan ik weer verder richting Paard van Marken. Als die is gepasseerd ga ik op weg naar de laatste boei, de finishboei, P6-IJM21.
Voor me zie ik een 5-tal boten en wat later zie ik ook achter me een aantal boten het Paard van Marken passeeren. De wind is weer terug en het laatste stukje loopt de boot weer lekker. Om 20.27 uur passeer ik de finish en zit de 14e 200 myls Solo er weer op.
De 4e en laatste dag legde ik 8 mijl af en werd er 6 uur en 8 minuten over gedaan, een absoluut diepte punt.

Enkele schippers zijn toen de wind wegviel, terug gekeerd naar Volendam omdat er ook een melding was voor mist met een zicht minder dan 1000 meter (dit is een reden om een haven op te zoeken) en hebben gewacht tot de mist weg was en de wind weer terug was. De slimmerikken!!!

In totaal heb ik in de 14e 200Myls Solo 239 mijl zeilend afgelegd en heb ik daar 63 uur en 55 minuten over gedaan.

Terug naar de Stichtingshaven Muiden om het logboek en de Trackingunit in te leveren. Hoewel er al veel boten weg zijn (terug naar de thuishaven), liggen er toch nog een aantal boten die vannacht blijven liggen. Bij het inleveren van de bescheiden werden we door wedstrijdleider en opnameschipper Joost van de Velde en zijn echtgenote verrast met koffie en koek.Tijdens de koffieronde begonnen de eerste sterke verhalen al een beetje vorm te krijgen.

Zondag om 12.00 uur sloot de finish en blijkt dat er toch een aantal boten, vanwege de weinige wind, of andere tegenslagen, zoals materiaalpech, de finish niet hebben kunnen halen.
Na nog even wat te hebben nagepraat, worden de laatste handen geschud en ga ook ik, net als enkele anderen richting de thuishaven.

Woensdag 14 oktober 2009 was de uitslag van de 200 myls Solo, in de gastvrije cantine van de WSV AVOH te Huizen.
Hier blijkt dat inderdaad route 1, dus de Noordzee route, zoals al was verwacht de snelste te zijn. De eerste 5 boten hebben allemaal route 1 gevaren. Bij de eerste 24 gefinishte boten zijn er slechts 3 uit route 3 en de andere hebben allemaal route 1 gevaren.

1e prijs:                    Frits Brattinga, met zijn Lady A, een Zilvermeeuw.
2e prijs:                    Bauke Yntema, de winnaar van de vorige 200myls Solo, met zijn Catootje, een Winner 950.
3e prijs:                    Gerben Bos met zijn Jetstream, een X-35.

Line Honours prijs:   Gerben Bos met zijn Jetstream, een X-35.

Rookie prijs:             Eric Opmeer, met zijn Svala, een Waarschip 900.

De Jan Luyendijk trofee, een trofee voor diegene met de meest aansprekende prestatie, ging naar:       Adriaan van Berkel.

Na het schudden van vele handen en een tot volgend jaar, was het laatste deel van de 14e 200myls Solo ten einde en ging een ieder huiswaarts.

Organisatie, Sponsoren en vrijwilligers, die aan deze 14e 200myls Solo hebben meegewerkt, hartelijk dank voor wederom een onvergetelijke 200myls Solo.
Klik voor meer informatie op onderstaand logo.