200 mijls Solo 1999

ingeschreven:            44

gestart:                       38

gefinished:                 18
Het palaver was op woensdagmorgen om 08.30 uur, waarna er een half uur na het sluiten van het palaver zou worden gestart.
Dus aan het eind van het palaver iedereen snel naar zijn boot terug en zo snel mogelijk naar het startschip.

De startlijn was de denkbeeldige lijn die lag tussen het startschip en de M1. Die lijn passeerde ik om 10.10 uur en was mijn 200mijls Solo 1999 begonnen.
Omdat de wind stevig uit het ZW blies startte ik met Genua 2 en 1 rif in het Grootzeil.
Exact om 10.00 uur passeerde ik de startlijn en voer ik gelijk op met de Mira, van Bauke Jager en de Balder van Piet Bakker.
Maar dan komt er een speedboot voorbij, met daarin een lieftallige jongedame, en binnen de kortste keren is Piet verdwenen.
Om 11.23 uur passeerde ik het Paard van Marken en om 11.50 uur werd de MN1GZ2 bij Volendam gerond.
Nog steeds met Genua 2 en 1 rif in het Grootzeil ging het richting de Nek bij Hoorn, die om 12.12 uur werd gerond
Een stevige wind brengt ons naar de OVD3, die om 14.48 wordt gerond. Bij het ronden moesten we even erg opletten op een van die snelle Russische catamarans, die een lijndienst onderhouden naar Amsterdam, komt met een enorm gebrul vanaf de sluis bij Lelystad.
De wind begint een beetje minder te worden en om 15.50 gaat het rif uit het Grootzeil.
Dan loopt tussen de MZ1 en de MZ2 de Douwe Dabbert aan de grond, maar kon gelukkig redelijk snel weer los komen.
Om 17.00 uur gaan de zeilen naar beneden en wachten we op het schutten in de Krabbengatsluis. Om 17.43 uur zijn we de sluis weer uit en ga ik richting Compagnieshaven voor een nacht achter het anker.
Op de Skua van Ad Beringen na blijven alle boten die in de sluis lagen in Enkhuizen overnachten. De meeste gaan voor anker.
Om 18.09 uur lag ik dan voor anker in de kom van de Compagnieshaven. Inmiddels is de wind weer aardig aan het toenemen en om 20.10 sloegen de eerste boten, een groep van ca 6 boten die allemaal aan elkaar lagen, van hun anker. Ook van een andere boot begon het anker te krabben, zodat ik om 20.20 uur besloot om maar de kade van de Compagnieshaven op te zoeken voor een rustige nacht.

De volgende morgen 30 sept. gingen om 07.05 uur de touwtjes weer los en ging het weer met de Genua 2 en een rif in het Grootzeil richting Noorden, waar bij Den Oever de WV14 moest worden gerond. Doordat er bij de WV14 een zandzuiger de vaargeul aan het uitdiepen was, werd de WV14 zeer ruim gerond om 09.51 uur.
Omdat ik had gekozen voor de route 4, ging het nu naar de UK16, bij Urk, die om 13.55 uur wordt gerond. De volgende boei die moest worden gerond was de VZ1LC6, die in de buurt van Stavoren ligt. Deze boei passeerde ik om 17.26 uur.
Nu ging het richting Hindeloopen, waar de H2W1 moest worden gerond en waar ik de nacht wilde blijven liggen. Inmiddels was de wind naar het westen gedraaid, zodat de golven aan lager wal weer aardig aan het opbouwen waren. Om 18.45 uur ronde ik de H2W1 en omdat ik de haven van Hindeloopen niet kende, buiten de haven de zeilen gestreken en op het motortje naar binnen.
Hier vond ik een prachtig plek pal naast de sluis en redelijk uit de wind en werd er om 19.26 uur afgemeerd. Even later kwam ook de Mira van Bauke de Jager binnen. Omdat we opdat moment de enige in de haven waren besloten om gezamelijk de maaltijd te gebruiken.

Tijdens het eten kwam ook de Skua, van Ad Beringen binnenlopen.

De wind was nog steeds hard en voor de volgende dag werd zelfs 45 knopen wind verwacht. Dat hield dus in dat we met die wind aan lager wal gewoon verwaaid lagen in Hindeloopen.

's Nachts hoorden we een hoop kabaal. Het bleek dat de reddingsboot was opgeroepen, omdat er bij Breezanddijk een jacht in de visfuiken terecht was gekomen, waarbij de schipper, een solozeiler gewond was geraakt.
Ook schrik ik me een ongeluk. Het zwemvest dat ik de vorige dag had gedragen was door het vele water dat ik over had gekregen spontaan opgeblazen terwijl het in een van de bankkisten lag. Doordat de druk niet weg kon klapte het zwemvest uitelkaar

De volgende morgen was het inderdaad onmogelijk om weg te komen en na een praatje met de havenmeester werd dit ook duidelijk afgeraden, i.v.m. de vele stenen die voor de haven liggen, maar dat hadden we zelf ook wel begrepen.
Het weerbericht geeft wind van 7-8 Bft met uitschieters tot 9 Bft.
Gezien deze gegevens geeft Bouke de Jager de pijp aan Maarten en brengt zijn logboek met de auto naar Muiden. Zodat hij de boot makkelijk vanaf Hindeloopen, via Stavoren of Workum terug kan varen naar Balk, zijn thuishaven.
Om 14.00 uur zakt de wind in en het begint weer te kriebelen. Ad Beringen met de Skua blijft nog liggen.
Even naar Meteo Consult en het KNMI gebeld. De verwachtingen zijn niet best.
Maar toch maak ik gebruik van het windgat om Hindeloopen te verlaten. Met 2 reven en een stormfok kunnen we een hoop hebben. Desnoods zetten we nog een 3e rif.
Om 14.35 uur Hindeloopen verlaten en om 14.38 uur de H2W1 gerond. Met deze wind gaat dat prima. Maar bij de volgende bui neemt de wind weer toe en zo ook de golven.
In de harde wind en de hoge golven die uit zuidelijke richting kwamen maakte ik de fout door direct te proberen hoog aan de wind naar het zuidwesten te gaan. 2 uur later zat ik nog voor Hindeloopen alleen meer richting Noordhollandsche kust.
Eigenlijk logisch met 2 reven en een stormfok.
Door nu eerst over te steken naar de Noordhollandsche kust en dan een rif uit het Grootzeil te verwijderen en vervolgens langs de kust richting Medemblik te gaan, kom ik toch die richting uit en om 19.30 uur rond ik de WP8 bij Medemblik.
Vanhier moet ik nu naar de boei SportB. Als ik echter nog een kans wil hebben om eventueel op tijd te finishen, moet ik afkorten. Dat mag. Hiervoor krijg je natuurlijk wel straftijd
Ik ga dus van de WP8 direct naar de EZ1KG2, zodat ik de afstand WP8 naar de SportB en terug naar de WP8 niet gevaren heb.
en om 21.55 uur wordt tenslotte de EZ1KG2 gerond.
De wind giert nu door het Krabbegat en het kost moeite om met m'n 6 PK naar de Compagnieshaven te komen. Pas om 22.20 uur heb ik havenlichten dwars en kan ik de havenkom binnenschieten.
Omdat ik nog moet ankeren besluit ik in de havenkom voor anker te gaan. Bij deze wind zet ik echter 2 ankers uit. Het werkt uitstekend en buiten de gebruikelijke controles slaap ik prima en verslaap me zelfs.
Om 07.00 uur gaat het anker op en om 07.20 uur lig ik in de sluis. In de sluis zijn ze echter ergens mee bezig en ondanks dat ik het enige schip ben duurt het meer dan een uur voordat ik geschut ben.
De wind is inmiddels weer naar het zuiden gedraaid en die neemt ook weer toe. Hierdoor moet ik weer naar de Stormfok en een 2e rif en is de Nek en MN1GZ2 niet meer te bezeilen.
Ik had namelijk ook de OVD3 willen overslaan om in ieder geval te finishen. Ik moet weer mijn plannen bijstellen en probeer door andere boeien over te slaan toch nog te finishen. Het blijkt vergeefse moeite. Onderweg naar de OVD3 merk ik al, dat het niet haalbaar is. Toch rond ik nog de OVD3 om 11.35 uur en neem vervolgens contact op met de organisatie dat ik niet meer op tijd zal finishen.

Wederom was er een 200myls Solo ten einde.
Later blijkt dat slechts een klein deel van de vloot gefinished is en dat de 200 myls Solo toch echt een prestatietocht is.
Klik voor uitvoerige informatie op de onderstaand logo.